kamaro 008 - Martinovo cestovní kolo

Nejedná se o kompletní rám z naší dílny, společně s Martinem jsme pouze upravili starší ocelový rám který jsme doplnili přední atypickou pevnou vidlicí vlastní výroby a doplnili kompletním systémem nosičů pro delší cesty v nenáročném terénu. Kolo má již za sebou tři týdny ježdění v jižním Švédsku, kde obstálo bez nejmenších problémů. kamaro 008 - Martinovo cestovní kolo



Projekt

Martin chtěl upravit starší rám od české značky Sfinx na expediční kolo. Vzhledem k tomu, že se jednalo o starší rám horského kola, byl dán průměr kol 26 palců. Teoreticky by mohl být rám upraven i na 29 palců, byly by zde však limity s ohledem na možné šířky plášťů, které by rám byl schopen pojmout. Materiál rámu je Columbus ZONA a byl svařen metodou TIG. Zadní patky byly poměrně kvalitní a stejně jako většina drobných doplňků byly na rám pájeny mosazí. Vidlice byla vytvořena nová, která pojme zadní kolo s šířkou náboje 135mm.

Úpravy na rámu

Do rámu bylo drobně zasaženo, aby splňoval novější požadavky. Návarky na V-brzdy byly odstraněny a nahrazeny novým ISO2000 úchytem na třmen kotoučové brzdy. Souběžně s touto úpravou byla doplněna i vzpěra mezi řetězovou a sedlovou vzpěrou.
S novou polohou brzdy bylo potřeba upravit vedení. Brzdový bowden je veden v kuse po horní rámové trubce. Umožňuje tak bezproblémovou výměnu za hydraulický systém, prozatím jsou osazeny brzdy mechanické. Vedení pro řazení bylo vedeno pod spodní rámovou trubkou, což nebylo nejlepší z hlediska zachytávání nečistot. Nově je vedení vnitřní ve spodní rámové trubce, systém je uzavřený a vnitřní vedení je překříženo, takže lanko pro přehazovačku vstupuje do rámu z levé strany, což zlepšuje zalomení bowdenu a eliminuje odírání hlavové trubky bowdenem. Ovládání pro přesmykač je vedeno naopak z pravé strany.
Jako poslední drobná úpravy byly doplněny návarky na třetí láhev pod spodní rámovou trubkou a návarky na zadní nosič.
Řidítka prošly také úpravou, dlouhý ocelový představec byl napevno spojen s ocelovými řidítky a představec byl opět doplněn návarky na osazení různého příslušenství.

Vidlice

Vidlice respektuje geometrii pro kterou byl rám navržen, základní geometrie rámu tak byla zachována. Pro konstrukci vidlice byly zvoleny Cr-Mo trubky v unicrown provedení, sloupek je ocelový o průměru 1 1/8 palce. Vidlice byla atypicky provedena pro uchycení zadního kola s šířkou náboje 135mm na rychloupínák. Toto řešení umožňuje mít přední i zadní kolo stejné a tato kola v případě potřeby prohodit. Jedná se zejména o možné problémy s volnoběžným ořechem, každé kolo může být osazeno i jinou skladbou převodů, popř. umožňuje rychlé přehození kol v případě poškození ráfku, poškození pláště nebo jeho ojetí. Vzhledem k tomu, že Eva používá stejné zadní kolo, společně s sebou vezou jedno náhradní zadní kolo.
Vidlice byla osazena úchytem brzdy standartu ISO2000, ovšem pochopitelně v zadním provedení. Úchyt má atypicky dva páry otvorů, se stejnou redukcí je možné zvolit průměr kotouče 160 nebo 180mm pouhým přesunem redukce do jiných otvorů. Z boční strany byly osazeny ještě další tři montážní otvory - vzhledem k rozteči umožňují osadit běžný košík ve dvou různých výškách popř. umožní montáž boční válcové brašny.

Nosiče

Na kole jsou používány celkem tři nosiče. Zadní je ocelový expediční Sport Arsenal, přední horní je hliníkový stejného výrobce a přední postranní nosič je vlastní výroby a je nerezový.
Zadní nosič má upravené upnutí. Originální nosiče mají na konci pouze zploštění s vyvrtanou dírou. Toto bylo upraveno na pevnější a pěknější řešení se zapuštěným šroubem. Současně byla upravena pozice nosiče tak, aby nebyl v kolizi se třmenem kotoučové brzdy.
Přední nosič je bez úprav, hliníkový materiál nám neumožňuje provádět téměř žádné úpravy.
Přední nosič pro přední brašny je vytvořený z nerezových trubek 10x1mm a využívá poměrně jednoduché, ale tuhé konstrukce. Na každé straně je uchycen na vidlici ve dvou místech a výsledná poloha brašny je poměrně nízko pro zajištění nízkého těžiště a dobré stability. Rozměrově je nosič připraven na brašny Ortlieb Front Roller.

Povrchová úprava

Rám je lakován v odstínu RAL 4012 s jemným metalickým nádechem. Poprvé jsme využili profesionální systém autolaků - základ, barvu a dvousložkový tvrdý krycí lak. Loga jsou lakovaná, nálepky pouze označují materiál rámu. Ve stejném odstínu byl nalakován rám, vidlice, komplet řidítek s představcem a nosiče. Bez laku byl pouze ponechán nerezový přední nosič na postranní brašny. Vnitřní povrchy rámu jsou opatřeny speciálním voskovým nástřikem, opět se jedná o profesionální materiál ze sortimentu autolaků.

Osazení

Osazení rámu bylo voleno s ohledem na odolnost a jednoduchost. Martin jej skládal postupně i z různých bazarových dílů. Řazení je klasické 3x9, většinou Shimano XT a LX, kliky jsou ze sady SLX. Mechanické brzdové třmeny jsou Avid BB7. Hlavové složení je od Chrise Kinga, zadní nába je DT 370, ve vidlici je poté osazena zadní nába Shimano Deore. Sedlo je kožené Brooks Swift a košíky nerezové King Cage Iris.
Na zadním nosiči je při delších výpravách umístěn plastový box ukrývající zrcadlovku s objektivy. Zadní brašny jsou expediční Sport Arsenal, přední Ortlieb Front Roller. Na horní ploše předního nosiče poté bývá osazena ještě spacáková brašna Sport Arsenal.
Výsledná hmotnost celé této expediční potvory bez nosičů je 13.8kg, s nosiči kolem 15.5kg. Výsledná hmotnost je v tomto případě bezpředmětná, protože po osazení brašnami s plnou výbavou a s plnou nádrží vody dosahuje hmotnost kompletu kolem 40kg.



Fotografie

Vnitřní vedení pod středovou osou
Vnitřní vedení pod středovou osou
Košíky King Cage Iris
Košíky King Cage Iris
Přední pevná atypická vidlice se zadním kolem
Přední pevná atypická vidlice se zadním kolem
Upravené uchycení zadního nosiče a uchycení zadní brzdy
Upravené uchycení zadního nosiče a uchycení zadní brzdy
Celek s nosiči
Celek s nosiči
Kompletní osazení s plnou výbavou
Kompletní osazení s plnou výbavou
Kompletní osazení s plnou výbavou
Kompletní osazení s plnou výbavou
Autor: RomanPočet zobrazení: 1637 x
Vloženo: 27.10.2017Upraveno: 27.10.2017

   

© kamaro, XHTML 1.1, CSS 2.1, vygenerováno za 0 s